یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

فروش مال غیر

موسسه حقوقی منادیان عدل گستر بازیار، با سابقه درخشان در امور حقوقی، کیفری امور ملکی و خانواده و سایر امور حقوقی مشغول به فعالیت بوده و در این زمان به صدها پرونده حقوقی رسیدگی شده است. این موسسه با استفاده از تجارب قضات بازنشسته و با سابقه و وکلای پایه یک دادگستری کانون وکلای دادگستری توانسته در بسیاری از پرونده ها به نتایج مثبت دست پیدا کند.

فروش مال غیر

۴ بازديد
فروش مال غیر
یکی از جرایمی که در دادگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد فروش مال غیر است. منظور از فروش مال غیر این است که شخصی بدون کسب اجازه یا توکیل از مالک اقدام به فروش ملک یا اموال او نماید بدون آنکه خود فرد رضایت یا اطلاع داشته باشد.

این عمل یک جرم محسوب می شود و در قانون برای آن مجازات هایی در نظر گرفته شده است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فروش مال غیر و نحوه پیگیری آن به دست آورید تا پایان با ما همراه باشید.

فروش مال غیر چیست؟
هر شخصی که مالی به نام خود داشته باشد، اختیار آن را نیز دارد. به این معنی که، اگر ملکی به نام شخصی باشد، می‌تواند هر زمان و به هرکس که اراده کرد آن را بفروشد.

اما در بعضی موارد افراد قصد فروش مالی را دارند که به کس دیگری تعلق دارد و به این کار «فروش مال غیر» می‌گویند. فروش مال غیر از مصادیق مجرمانه و تجاوز به اموال دیگری‌ است.



جرم فروش مال غیر به این شکل صورت می‌پذیرد که شخص انتقال دهنده درحالی‌که مالک آن مال نیست یا وکالت قانونی از مالک اصلی ندارد، تصمیم می‌گیرد با تقلب آن را انتقال دهد.

بنابراین این نوع فروش ، تجاوز و تعدی به حق مالکیت دیگری است و در مباحث حقوقی، جرم تلقی می شود. در این‌جا به توضیح و بررسی اصطلاح فروش مال غیر، درخصوص اموال منقول می‌پردازیم.

مهلت شکایت فروش مال غیر
منظور از مرور زمان در فروش مال غیر همان مهلت شکایت فروش مال غیر است. در واقع به معنی مدت زمانی است که شاکی می تواند نسبت تنظیم شکایت و تحویل آن به دادگاه اقدام نماید.

اگر در موعد مقرر شده فرد نتواند طرح شکایت نماید دیگر نمی تواند درخواست شکایت، تعقیب، صدور حکم یا اجرای مجازات داشته باشد. در گذشته بر اساس مصوبات قانون مجازات جرم انتقال مال غیر بین ۱ الی ۷ سال بود اما بر اساس قانون جدید کاهش مجازات ها این جریمه بین ۶ ماه الی ۳.۵ حبس در نظر گرفته شده است.

به طور کلی می توان گفت مرور زمان در فروش مال غیر از نظر مهلت شکایت بر اساس ماده ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری تا یک سال پس از وقوع جرم و یا اطلاع شاکی از وقوع جرم است.

فروش مال غیر مشاع
به مالی که چند نفر هم‌زمان و به صورت شراکت، مالکیت آن را داشته باشند، مال مشاع می‌گویند. فروش مال غیر در اموالی که مشاع و شراکتی باشد و سهم هر شریک را نتوان از دیگری تشخیص داد، جرم تلقی می شود.

برای فروش یا انتقال سهم مال در اموال مشاع، دو مورد در قانون ذکر شده است:

۱. هر یک از شرکا مجازند سهم مشخص شده خود از مال مشاع را بفروشد یا به دیگری منتقل کنند؛

۲. هیچ‌یک از شرکا مجاز نیستند کل مال مشاع یا بخشی از آن را که سهمی در آن ندارند، بفروشند یا به دیگری منتقل کنند.

فروش مال غیر توسط ورثه
مال ورثه، به اموالی گفته می شود که بعد از فوت مالک، مالکیت آنها برطبق قانون، به وراث آن شخص تعلق می‌گیرد.

به‌طور معمول در مال ارث، تمام وراث در جزء‌جرء آن شریک هستند _مگر اینکه برطبق وصیت‌نامه، شخصی از مالی محروم شده یا در بخشی از اموال سهیم نباشد_ و انتقال مال توسط یکی از وراث و به‌طور آگاهانه، اعم از اجاره، فروش یا انتقال، جرم محسوب می‌شود .

در یک کلام فروش مال ورثه قبل از تعیین سهم و تقسیم ترکه _مانند بحث فروش مال غیر_ جرم است. هر یک از وراث که سهمش بدون اطلاع یا اجازه او فروش رفته باشد، می‌تواند به مراجع قضایی رجوع کرده و با ارائه اظهارنامه، از دیگری شکایت به عمل آورد.

فروش مال غیر، قابل گذشت است؟
برطبق قوانین کاهش مجازات در ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، اگر ارزش ملک بفروش رسیده از حد نصاب تعیین شده در این قانون کمتر باشد، با کسب رضایت از شاکی می توان پرونده را مختومه اعلام کرد.

اما اگر ارزش مال از حد نصاب تعیین شده بیشتر باشد، حتی با رضایت طرف شاکی، جرم از بین نرفته و فقط از میزان مجازات مجرم کاسته می شود.

فروش مال غیر از نظر حقوقی چه حکمی دارد

بنا بر حکم دیوان عالی کشور، فروش مال غیر، همانند کلاهبرداری و اختلاس است و مجازاتش با آن برابر است و مرتکب برابر ماده۲۳۸ قانون مجازات عمومی، مورد مجازات قرار می‌گیرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.